Svar: En del e-tjänster kräver att du loggar in och skriver under med din e-legitimation. Läs mer Om e-legitimation
Sammanställning över dina uppgifter som du skapat i en e-tjänst visas i ett pdf-dokument. För att läsa ett pdf-dokument behöver din dator ha en en pdf-läsare.
Du hämta en gratis pdf-läsare på Adobes webbplats
Inloggad med din e-legitimation på Mina ärenden så kommer du i framtiden kunna följa status på ditt ärende, du får också en större insyn i hur dina ärenden hanteras i kommunen. En grundförutsättning är att du skickat in ditt ärende inloggad med din e-legitimation. Annars kan inte ärendet följas.
Bekräftelse och uppdateringar för ditt ärende skickas till den e-postadress som du angett i Mina uppgifter
Vill du hellre använda en blankett istället för e-tjänst så går det bra. Blankett laddar du ner till din dator som du sedan fyller i, skriver ut, skriver under och skickar in. Blanketter hanteras inte av Mina ärenden.
För att kunna läsa blanketter behöver din dator en pdf-läsare. Du hämta en gratis pfd-läsare på Adobes webbplats.
Vid handläggning av ditt ärende registreras och behandlas dina uppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen. Dina inlämnade uppgifter är en allmän handling och kan lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Detta gäller inte om ditt ärende är sekretessbelagt enligt sekretesslagen